Thursday, 3 September 2026
Keris Of My Heart... Ur Heart...
Wednesday, 2 September 2026
Sesuatu Tempat Takkan Bermakna Kecuali Kita Berikan...
Tuesday, 1 September 2026
Hibernasi Emosi
Hibernasi Emosi
Aku baru tahu satu benda.
Hibernasi bukan sekadar tidur lama.
Bila sesetengah haiwan berhibernasi, tubuh mereka memperlahankan hampir segala-galanya. Metabolism turun. Pernafasan jadi perlahan. Degupan jantung juga diperlahankan. Mereka berhenti menggunakan tenaga untuk perkara yang tidak diperlukan dan survive dengan apa yang ada dalam diri sendiri.
Interesting kan?
Then I thought…
Can human hibernate too?
Bukan badan.
Emosi.
Sebab lately aku rasa terlalu banyak benda masuk dalam kepala. Terlalu banyak suara. Terlalu banyak rasa. Sampai satu tahap aku sendiri dah tak pasti mana satu suara hati, mana satu emosi, mana satu ego dan mana satu kebenaran.
Bila kita sayangkan seseorang, instinct pertama kita selalunya nak protect.
Bila dia susah, kita nak jadi shield.
Bila dia penat, kita nak ambil sedikit beban dia.
Tapi semakin aku fikir…
Adakah mencintai seseorang sentiasa bermaksud kita perlu memilikinya?
Maybe not. If U let go, if they coming back its mean they yours...
Soalan aku... Iyeke???
Kadang-kadang mencintai seseorang cukup sekadar mendoakan kesejahteraannya dan kebahagiaannya.
Sebab cinta itu luas.
Ia tak sepatutnya sentiasa berbentuk “aku mahu kau.”
Kadang-kadang cinta juga boleh berbentuk,
“Aku mahu kau baik-baik saja. Walaupun akhirnya bukan dengan aku.”
Dan itu jauh lebih susah rupanya.
Aku pernah fikir aku cukup pandai menjaga hati.
Bila datang sesuatu yang aku tahu boleh mengganggu hati, aku elakkan. Ada benda aku pilih untuk tak tengok. Ada cerita aku tak mahu baca. Ada perkara aku sengaja tak mahu tahu.
Sebab aku kenal diri aku.
Cemburu itu manusia.
Jadi bila perasaan itu datang, aku pujuk hati sendiri. Aku berzikir. Aku remind diri berkali-kali bahawa ada perkara dalam kehidupan yang mempunyai tempat dan haknya sendiri.
Yang halal tetap halal.
Yang pertama tetap yang pertama.
Dan kalau benar kita sayang seseorang, kita sepatutnya mahu dia menjadi manusia yang bertanggungjawab kepada kehidupan yang telah dipilihnya.
Aku pernah suruh seseorang balik kepada dunianya.
Go.
Jadi manusia yang lebih baik.
Jadi seseorang yang bertanggungjawab.
Fix what needs to be fixed.
Yup... Be in love again, tu sangat betul.
Mengorat balik, ambil hati balik... Be together again... Never have thought of tat... I know u r the wise person n romantic
Emosi aku come n go...
Selfishness sometimes came to visit
Sometimes being rational appear for time to time... Dan sekarang
Aku siap ada soundtrack.
JUST GO — iKON.
Dramatik sikit. Aku kan manusia juga. 😆
Sebab dalam cinta aku yang mendalam, aku sentiasa rase bakal di sakiti. Dan menjadi punca manusia lain juga tersakiti
Tapi time goes by.
Kehadiran yang pada awalnya biasa boleh menjadi kebiasaan.
Kebiasaan boleh menjadi kebergantungan.
Dan tanpa kita sedar, sesuatu yang dulu kita boleh lepaskan dengan mudah tiba-tiba menjadi sesuatu yang kita takut kehilangan.
Di situlah aku mula tertanya-tanya tentang diri sendiri.
Orang boleh melihat aku daripada luar dan membuat seribu kesimpulan.
It's okay.
Kerja aku sendiri kadang-kadang memang untuk entertain orang. Orang nampak apa yang kita tunjuk. Mereka kenal versi kita yang berada di hadapan mereka.
Tapi…
you don't know me.
Nobody really knows me.
Yang benar-benar kenal diri ini cuma dua.
Allah dan diri sendiri.
Tetapi kadang-kadang…
diri sendiri pun tertipu dengan perasaan dan hati.
Sebab itu kali ini aku tak mahu terus mencari jawapan.
Aku mahu diam.
Aku mahu tengok hati aku sendiri tanpa gangguan suara orang lain.
Aku mahu control emosi.
Control fikiran.
"if u want to let go now, better tell me now" mcm mana klw aku jawab okay... Sbb aku dah biasa cederakan diri sendiri... If u given me choices... Yupp im fine bleeding
Aku prnh mati rase, mate emosi
2 kali... Tahun yang sama
Am i afraid happen again...
Tu sbb aku perlukan hibernasi emosi untuk bantu aku buat keputusan, bukan aku bagi jawapan yang spontan... Atau di kala aku di kaburi dengan perasaan di cabar, bukan juga ketika emosi sedang tinggi, tetapi dengan minda yang lebih waras.
So maybe…
this is the right time to hibernate.
Hibernasi Emosi.
Memperlahankan rhythm jantung.
Keep myself to myself.
Kurangkan bergaul dengan dunia luar.
Kurangkan rasa mahu memiliki.
Berhenti memikirkan apa yang orang mahu aku jadi.
Kalau aku mahu menjadi manusia yang lebih baik, biarlah kerana aku sendiri mahu menjadi lebih baik.
Kalau aku mahu mendekatkan diri kepada Allah, biarlah perjalanan itu antara aku dengan Dia.
Bukan kerana mahu menjadi cukup baik untuk sesiapa.
Bukan untuk membuktikan apa-apa.
Just me.
Trying to find me again.
Sebenarnya ini bukan kali pertama aku mencari diri sendiri.
Tahun 2024, aku pernah struggle mencari satu perkara yang orang selalu sebut seolah-olah ia mudah.
Redha.
Rupanya bukan senang.
Tahajud menjadi rakan baik aku.
Yasin menjadi peneman aku.
Ada malam aku menangis sampai tak tahu lagi apa yang hendak diminta.
Ada masa aku rasa aku dah okay.
Aku dah terima.
Aku dah boleh berjalan.
Kemudian tiba-tiba hati memberontak kembali.
Air mata turun macam air terjun di kala hujan.
Dan aku kena mula pujuk diri sendiri sekali lagi.
Begitulah berkali-kali.
Jatuh.
Bangun.
Menangis.
Pujuk.
Sampailah satu hari aku sedar…
doa aku sendiri sudah berubah.
Dulu aku selalu meminta,
“Ya Allah, jadikanlah aku seorang isteri yang solehah dan jadikanlah aku seorang ibu yang penyayang.”
Tapi lama-kelamaan ungkapan itu hilang daripada doa aku.
Bukan kerana aku sudah tidak percaya kepada perkahwinan.
Bukan kerana aku sudah tidak mahu disayangi.
Aku cuma berhenti memberitahu Allah bagaimana kehidupan aku sepatutnya berlaku.
Doa itu aku gantikan dengan,
“Ya Allah, hadirkanlah manusia-manusia yang mampu membawa aku ke Jannah-Mu.
Kelilingilah aku dengan manusia yang menyayangi aku.”
Itu sahaja.
Aku tak mahu lagi menentukan siapa.
Tak mahu menentukan bagaimana.
Tak mahu menentukan bila.
Kalau jalan yang Allah bentangkan di hadapan aku berbeza daripada jalan yang pernah aku lukis dalam kepala…
aku akan cuba berjalan juga.
Dan selepas sekian lama,
aku rasa aku akhirnya faham.
Aku redha.
Iye…
aku berada di tempat yang lebih baik.
Agaknya?
Sebab tahun ini, entah macam mana…
aku hilang arah itu sekejap.
Aku buat perkara yang tak pernah terfikir aku akan buat.
Aku rasa perkara yang tak pernah aku sangka aku akan rasa.
pada satu malam di sebuah majlis agama…
aku akhirnya berhenti melawan diri sendiri.
Ramai orang malam itu.
Ada satu sela di mana semua yang hadir berdoa sendiri, mohon apa yang perlu di mohon
Aku menutup mata rapat,
Malam itu aku doakan semua yang indah.
Aku doakan kesejahteraan orang yang aku sayang.
Aku doakan kebahagiaan.
Aku doakan ketenangan.
Aku doakan supaya semua yang sedang kusut dipermudahkan.
Tapi di celah-celah semua doa yang indah itu…
tiba-tiba aku meminta sesuatu untuk diri sendiri.
Bukan meminta supaya seseorang menjadi milik aku.
Bukan meminta supaya keadaan berpihak kepada aku.
Aku cuma meminta…
diselamatkan.
“Ya Allah… sesungguhnya aku manusia yang lemah.
Aku pernah meminta Engkau menyelamatkan aku dua kali.
Dan kali ini…
Engkau tariklah tangan aku, Ya Allah.
Selamatkanlah aku sekali lagi.
Sesungguhnya aku malu kepada-Mu… kerana sering kali aku meminta bantuan-Mu atas kesalahan yang hampir sama.
Tapi kalau aku sendiri tak cukup kuat untuk keluar daripadanya…
tolong tarik aku.”
Aku membuka mata, aku memandang tepat kepada orang yang aku sayang...
Ya ALLAH selamatkan dia juga... Selamatkan lah kami Ya ALLAH
Berderai air mata ku, aku cuba menahan daripada ia terus mengalir
"apa yang di doakan"
Aku senyum... Biarlah ia menjadi rahsia supaya dapat menjadi kenyataan
Jadi untuk dua bulan ini…
Maybe
Aku mahu mencari semula diri sendiri yang mungkin hilang di tengah-tengah semua rasa ini.
Aku mahu belajar bezakan antara cinta dengan keinginan.
Antara sayang dengan mahu memiliki.
Antara ikhlas mahukan seseorang bahagia…
Atau berharap kebahagiaan itu mestilah bersama aku.
Antara hati yang benar-benar tahu apa yang dia mahu…
dengan hati yang sekadar takut kehilangan.
Aku tak mahu paksa diri untuk melupakan sesiapa.
Aku tak mahu paksa diri berhenti menyayangi.
Aku cuma mahu berhenti memberi makan kepada perasaan itu buat sementara waktu.
Biar sunyi.
Biar perlahan.
Biar aku dengar balik diri sendiri.
So…
Sorry. Emotional Department Temporarily Closed.
Hibernasi Emosi starts now
Let me be with me
If i want to be better
Let me be better becoz, i want to be better
But for now,
Just let the emotion sleep.
Sleep tight...
Heart rest well
Biarlah dunia berlalu sepert apa adanya
Rest Reformat & Restart
Monday, 31 August 2026
Welcome September!!!
Random Things Make Me Smile...
Banyak perkara dalam dunia ni buat aku senyum sorang-sorang.
Kadang-kadang ketawa sorang-sorang.
Sebab tanpa kita sedar,
small things, so random,
boleh tiba-tiba remind you of something.
Aku ni dah lah kalau bangun pagi terus macam singa.
Entahlah kenapa.
Bukan aku yang garang...
nak marah siapa pun tak tahu. ðŸ˜
Tapi rambut aku.
Kembang.
Eh jangan ketawa.
Ini benar.
Bukan setakat kembang, dengan warna rambut coklat tu sekali... memang dah macam singa.
Kepada korang yang suka warna rambut tu,
silalah warna rambut coklat juga. 😆
Kadang-kadang ada orang bangun pagi hidung tersumbat kan?
Aku ada beli haritu aroma ointment.
Wow bau dia... kalah minyak Cap Kapak. 😂
Sangat refreshing dan wangi.
Nak jadikan minyak sapu pun boleh.
Spray banyak-banyak, lepas tu sapu...
Lepas tu tangan kau pun berangin juga.
Anyway...
Wait.
I'm not finished yet talking about random things. 😂
Haritu aku balik rumah, tiba-tiba nampak Mama pakai sarung tisu yang aku buat masa Tingkatan 1.
Ehhhh...
Bayangkan kegigihan aku menjahit sarung tisu tu dulu.
Siap masih wujud sampai sekarang.
Well, if you ask me how about now...
Nokkkkk.
Kalau seluar kau beli jenis cepat terkoyak,
jahitlah macam mana pun... koyak juga nok. ðŸ˜
Jadi aku jahit je lah.
Dengan harapan...
tak koyak dah. 😂
Bila kita bercakap pasal perkara-perkara random, sebenarnya banyak benda boleh terlintas dalam kepala.
Tempat yang pernah buat kita gembira.
Perasaan kita pada ketika itu.
Perkara yang kita pernah buat.
Orang yang pernah ada.
Kadang-kadang tarikh.
Kadang-kadang tempat.
Situasi.
Roadtax.
HAHAHAHA.
Tetiba roadtax.
Mesti korang ketawa kan bila aku sebut roadtax tu?
Tapi itulah...
Kadang-kadang benda yang langsung tak istimewa bagi orang lain,
boleh membawa satu cerita yang panjang untuk kita.
Dan mungkin itulah yang membuatkan hari-hari kita sebenarnya indah.
Tak perlu sesuatu yang besar.
Sebab sesuatu itu bukan bermakna hanya kerana ia besar.
Sesuatu menjadi bermakna, bila kita yang memberikan makna kepadanya.
So look around.
Kadang-kadang kita terlalu sibuk sampai terlupa untuk senyum.
Terlupa untuk ketawa.
Terlupa yang hidup kita sebenarnya penuh dengan little random things yang pernah membuatkan kita bahagia.
Jadi kalau hari ni ada sesuatu yang random tiba-tiba buat korang tersenyum...
senyum je.
Mungkin ia bukan sekadar random.
Mungkin ada sedikit cerita kita yang masih tinggal di situ.
💜 Lots of love ❤️
Saturday, 25 July 2026
RUNNING LIFE VER 1
The Girl Who Forgot How to Run
Oktober 2025.
Tak sangka pula hidup aku akan buat U-turn dekat situ.
Aku total collapsed.
Semua benda yang aku suka, doktor suruh stop.
"Tak boleh letih."
"Tak boleh stress."
"Jangan duduk tempat panas lama sangat."
"Makan betul-betul."
"Pakai baju longgar."
...dan macam-macam lagi doktor bebel. 😂
Sakit apa?
Biar jelah sampai situ. Yang penting memang sakit. Dan sakit tu cukup untuk buat aku berhenti buat benda yang selama ni aku paling enjoy.
Jogging.
Briskwalk.
Running.
Eh jap... aku sebenarnya bukanlah runner sangat pun. Aku ni lebih kepada easy running. Jogging tu... eh apa beza eh? Hahahahaha. Takpelah, kita sambung cerita.
Kalau dulu, balik kerja tiga hingga empat kali seminggu memang rutin aku keluar berlari. Tak kisah dekat mana, asalkan dapat keluar peluh.
Lepas sakit...
Dua minggu aku duduk rumah.
Tak ke mana.
Tapi degil tu tetap ada. 😂
31 Oktober 2025 aku sempat pergi Night Run. 5KM.
Walaupun masa tu masih sakit, aku berjaya jogging hampir 3KM tanpa berhenti. Tak jalan langsung. Aku pun pelik macam mana boleh lepas.
Kemudian...
8 November 2025.
Aku keluar lagi.
Kali ni 3KM je.
Tapi dah mula semput.
Dan tanpa aku sedar...
Itulah antara larian terakhir aku.
Lepas tu...
Masa berganti masa.
Waktu berganti waktu.
Hmmmmmm...
Semua benda tu aku tinggalkan perlahan-lahan.
Balik kerja dah bukan lagi rutin cari track.
Balik kerja jadi rutin cari makan.
Weekend dah bukan bangun pagi untuk tengok kasut running dekat pintu.
Weekend jadi...
"Hari ni nak pergi mall mana?"
"Restoran mana kita nak try?"
Stress kerja.
Keadaan diri yang tak memberangsangkan.
Aku cakap dekat diri sendiri...
"Kita hold jap."
Kononnya sekejap.
Rupanya...
Berbulan-bulan.
Kemudian...
Putrajaya datang tanpa diundang.
Tak ada expectation langsung.
Bila diajak berjalan, dalam kepala aku...
"Wah... opportunity."
"Ni lah masa nak test drive diri sendiri."
Dengan yakinnya aku cakap,
"Jomlah run. Boleh ni. Kasut ni okay."
Terus kena checkmate.
"Tu bukan kasut running. Berat."
"...jalan je lah."
"Awak kan jalan laju."
Okay.
Another Checkmate.
😂😂😂
Haah...
Memang betul pun.
Kasut tu berat.
Tapi sumpah material dia sedap.
Lembut.
Dalam dia ikut bentuk kaki.
Eh... aku promote kasut pulak dah.
Sudahnya...
Tak run pun.
Jalan laju je.
Hahahahaha.
Lepas tu...
Trip Melaka pula.
Aku di tanya,
"Jauh tak ni, Sha?"
Aku jawab dengan sangat menyakinkan...
"Jauh."
Aku sambung,
"Sejauh mata memandang, berat lagi bahu yang memikul."
Dengan muka paling sinis yang aku mampu buat.
😂😂😂
"Okay... cukup satu pusingan ni 10KM."
Aku tambah lagi tanpa keraguan
Kite pusing sana, pastu pusing sini... Ending die 10km
Sekali lagi aku senyum kambing
"10KM?? Awak pasti"
Alamak...
Beliau cek jam...
Kejap... Jap ade map ke?
Dalam kepala aku...
Harap sangat orang depan aku ni percaya
Alhamdulillah.
Plan aku menjadi.
Sebab aku sebenarnya nak pergi Kampung Morten.
Bukan sebab nak lari.
Sebab nak makan nasi lemak ayam goreng dekat situ je.
HAHAHAHAHAHA.
Akhirnya termakan jugak umpan.
Dah pakai full running gear.
Ending dia?
Tak lari.
Tak jogging.
Tak briskwalk.
Kami duduk.
Sembang.
Sharing stories.
Sharing thoughts.
A very intimate session.
Jenis sembang yang kita cuma akan ada dengan orang yang kita betul-betul selesa.
Kadang-kadang...
Bila fikir balik...
Tak run pun tak apa.
Sebab malam tu aku balik dengan hati yang lebih ringan.
Lepas tu...
Running terus jadi mimpi yang belum menjadi nyata.
Briskwalk pergi pejabat setiap hari?
Errr...
Yang tu aku tak kira.
Tu bagi aku berjalan biasa je.
Briskwalk ni kena jalan macam nak kejar medal walkathon.
Barulah feel dia sampai.
Hahaha.
Tapi...
Makin hari...
Makin rindu.
Rindu nak berlari
Haah.
Rindu dekat orang yang teman berjalan dekat Putrajaya dengan Melaka tu pun betul jugak.
HAHAHAHAHAHA.
Aduiiii.
Kat sini pun sempat lagi interprem.
Haish.
Okay sambung.
Hari ini.
26 Julai 2026.
Aku berjaya maintain easy running sejauh 1KM.
Pace?
8 lebih je.
Tak laju.
Tak hebat.
Tapi...
Untuk seorang yang pernah fikir mungkin dia dah takkan berlari lagi...
1KM ni rasa macam jauh sangat.
Aku tak nak gelojoh.
Aku nak tengok dulu macam mana badan aku respond.
Aku nak adjust balik jadual.
Aku nak biasakan semula badan ni.
Kalau dulu aku selalu fikir,
"Berapa jauh aku boleh lari?"
Sekarang aku cuma fikir,
"Macam mana aku nak kekal berlari."
Sebab yang susah sebenarnya bukan nak start.
Yang susah...
Nak konsisten.
Doakan aku ya.
Mungkin ini baru Running Life #1.
Mana tahu...
Suatu hari nanti kita jumpa pula Running Life #100.
Dan semoga masa tu...
Aku masih lagi ketawa dekat tengah-tengah cerita macam hari ni.
Marilah bersenam demi kemajuan negara, bangsa dan tanah air.
Sekian.
Terima kasih.
Lots of lov3. ❤️🩷💜
Wednesday, 24 June 2026
Diary Of My Life? : Come Back Series???
MekDi… Ada orang boikot, ada orang tak. Ada orang layan kan aje, dan ada orang yang mencari time teringin je.
Aku? Opkos lah jenis yang mencari waktu teringin!
Nak dijadikan cerita, sepanjang sejarah start aku parking dari Joho ke KL ni total 4 bulan, inilah first time aku gigih memburu makanan cepat siap dan cepat di makan ni. Kalau tidak, port parking kegemaran aku selalunya Old Town, Johnny's, Bungkus Kaw Kaw, dan yang seangkatan dengannya. Memang tak nampak dah burger-burger semua ni walaupun dan 2 minggu ni asyik teringin kepsi. Tapi akhirnya, setelah berbulan-bulan bertahan, tewas jua! Belilah aku menu my fave dulu, kini, dan maybe forever: Filet-O-Fish, Apple Pie, dan Ice Cream Chocolate Sundae! Okie ni semua salah iklan tepi highway... Nanti aku cerite sebabnya....
Aduiiiii gemuk, please jangan singgah! Sempat mengeluh tapi bende dah dalam perut dah pun... Pada ketika cerite ini di tulis... 😅
Sebenarnya, aku ada alasan kukuh kenapa aku tewas hari ni. Bayangkan, program bermula dari pagi dan pukul 1.30 petang baru selesai dekat Shah Alam. Pukul 2.30 petang pula dah kena terpacak ada meeting dekat Persiaran KLCC. Pukul 5.30 petang baru dapat gerak balik… dan bermulalah episod drama air mata!
Sangkut jem melekat, salah masuk simpang, Waze pula tiba-tiba jadi mengong, pakej pakej hujan lebat, dan waktu tulah rase nak terkucil sangat-sangat! Kereta kat depan hari ni entah kenapa pakat pakat berhenti tengah jalan. Mende siak... First time dapat lesen ke ape... Weyhhh aku pun sesat... Tak payah nak berenti berenti jalan je... Aku pun melayan jem, sesat dan beberapa kali melalui Mekdi drive torouuuuuu... Iklan lah ape lah... Ibarat menjemput aku ke sana...
Tetibe ustazah yang naik kerete dengan aku berkata... "kak lapar giler lah rase" yess baby i feel u... Dalam perkara yang membolehkan marah... Aku kekal tenang, marah dalam keadaan tenang dan terkawal...
Kesesatan di kota raya Keyel pada jam 6 petang, betul betul membuatkan aku terase nak membuang air dari diri aku... Hujan pulak tu... Nak di jadikan cerite... Haishlahhhhhh sejukk... Bile lah nak nampk lebuh raya Mex, tolong lah... Please please jem utk 7km bersamaan 35 minit, 300m bersamaan 5minit... Menangesssss...
Dannnn akhirnyeee.... Yesss... Yesss... Daaa masuk lebuh raya Mex, lepastu pecut kete sampai rnr seri kembangan... SAFEEEEE!!!!
well, sesungguhnye yang indah itu hanyalah sementara... Hmmmm... Sambung jem... Ustazah tak membantu ae... Die gelak gelak sebelum sampai rnr... Die ingat gelak tu membantu tahan dari terkucil ke... Ehhh tak ae... Lagi nak buat terkucil... Geram je aku di buatnye sebab aku pun ikut gelak sekali... Aduiiiiii
Dan akhirnyaaaaaaa rnr seri kembangan... Lagi 500 meter nak masok simpang... Eh eh ehhh kerete innova hitam sebuk masok depan aku di kala aku dah tekan minyak, lepas tu dah lah depan aku, ape yang ko breakkkkk "SyaiT**" "Har** J****"
Sampaikan Ustazah yang naik sekali dengan aku pun geleng kepala dan bersuara:
“Akhirnya kesopanan dan kesusilaan Kak Sha hilang……”
Selesai urusan Seri Paduka Baginda, Dalam hati aku: “Yeahhhh, I deserve some fats and sugar to feed my appetite!” Hahaha!Dedikasi Khas: Kepada pemilik kereta Innova SYM warna hitam… saya doakan setiap kali anda nak terkucil dalam kereta, semua lampu isyarat bertukar merah dan RnR sentiasa penuh seketika! Sekian…
Ok done cerite scene aku nak terkucil... Kekekeke Now jom kita sembang pasal Body Goals pulak.
Semenjak kena sakit kuman dalam saraf tahun lepas… Eh, sebelum aku sambung cerita, doktor ada pesan yang aku tumbang ni sebenarnya sebab over exhausted.
Kita throwback sekejap kenangan lalu. Waktu tu tengah sibuk nak AKRF, gotong-royong, mesyuarat komuniti, ada program GPW, kursus videografi, buat video untuk masjid, siapkan buku profil masjid, kerja hakiki lagi, dan kemuncaknya kena pergi kursus Waqif untuk Waqaf FELDA. Memang pulun habis!
Nak dijadikan cerita, masa kat sana ada aktiviti mandi pool. Ramai betul foreigner memenuhi pool tu, dokter kate time mandi kolam tu maybe badan aku dan grab kuman tapi Okeylah, waktu tu tak ada apa-apa jadi. Tapi kejadian yang tidak diingini berlaku keesokan harinya, betul-betul sebelum aku check out... Aku boleh tergolek jatuh depan pintu bilik sebab hujan lebat dan kasut tapak licin! Tahniah kepada diri sendiri atas pencapaian itu.
Esoknya bangun tidur, rasa sengal-sengal dekat tangan. Aku fikir sebab aku tahan jatuh dengan tangan tu lah. Masih lagi mampu berhusnudzon. Minggu depan tu, nama aku naik lagi pergi kursus. Yang ni kursus aku tak minta, yang pelik tapi benar, nama aku naik.
Hari Isnin, ruam-ruam merah mula naik di tangan. Sangat kehairanan! Tapi sebab aku memang pesakit ekzema, aku sapu sajalah ubat ekzema. Selepas 4 hari, tangan aku dah start sakit untuk bergerak. Akhirnya aku menyerah diri di klinik swasta, dan rupa-rupanya kuman dah start merebak ke main saraf! Doktor dok push-push tanya ruam dah sampai mana "Awak tak takoot mati ke" tanya dokter... Time tu tak berapa nak takoot tapi kalau tanya sekarang takoot sikit sebab takoot nak tinggalkan Kanda yang saye sayangiii... Hahahahah sempat lagi. Akhirnya aku dihadiahkan MC seminggu.
Doktor kata aku over exhausted, overly stress, dan kuman tu triggered lepas aku jatuh sebab waktu tu semua sistem imun aku dah collapsed. Jadi aku dinasihatkan untuk rehat total. Tangan yang kena kuman tu… serius, sakit sangat! Nak gerak-gerak sikit pun seksa. Alhamdulillah, sihat dah sekarang. Cuma, aku tak seberani dulu. Dan disebabkan terpaksa berehat melayan sakit, body goals aku pun rasmi hilang. Buncit menjadi-jadi, muscle dah mula flabby, dan badan dah jadi manja!
Bila belek gambar lama-lama, terfikir macam mana aku boleh dapat body ala-ala Britney Spears dulu? Lama tau disiplin ni aku usahakan, sejak zaman sekolah lagi:
- Sebelum tidur: Sit-up 50 kali.
- Selepas bangun tidur: Sit-up 50 kali.
- Berbasikal? Ofkos lah, itu je lah transport yang ada time tu.
- Aktiviti hiking pun layan!
Masuk poli, aktiviti tak stop kat situ, tapi waktu tu dah start kenal makanan luar. Abah pulak dari kecil memang suka bawak pergi Padang Polo, tapi aku lebih suka aerobic. Kalau tanya pasal joget-joget… aerobic je lah yang aku tahu sampai ke sudah. Cuma masa kat AEON, baru kenal pilates sebab jual DVD...
Betul, tak mudah nak maintain kurus dan healthy. Semua perlukan disiplin, motivasi, serta usaha. Tanpa semua ni, jadilah ia sekadar angan-angan… Seperti aku sekarang. Semua dah jadi angan-angan!
Bila kerja sekarang lebih menggunakan otak daripada kudrat, tak sangka pulak letih dia memang dahsyat. Terus rasa nak lena je, tak fikir apa dah. Habis je kerja, eye bag punya panjang sampai ke lutut! Kalau duduk depan PC tu, rasa boleh masuk dalam skrin tu lah buat kerja. Projek bawah aku berderet lagi tak settle, dan ada projek-projek baru yang sentiasa menanti perhatian.
Jadi, macam mana dengan disiplin fizikal yang aku katakan tadi? Pilates? Sit-up semua tu?
Sebenarnya kena start somewhere. Sebab kalau dibiarkan lemau macam ni, bahaya pulak untuk jantung. Betul… kerja guna otak ni, letih dia lain macam. Tidur je jawapannya! Sekarang aku kena cari formula untuk at least aku mula dengan sit-up dulu, kemudian baru datang yang lain.
How to achieve body goals? Semua berbalik kepada anda. Hanya anda yang kenal body anda. Kalau dah tak boleh go… jangan paksa. Kalau anda rasa letih sangat… jaga diri sendiri. Buat yang terbaik.
Apa-apa pun, buat yang sesuai dengan diri anda. Jangan terus masuk gear 3… kita start pelan-pelan, okey?
Love Yourself.
Jaga diri.
Jaga kesihatan.
Lots of love!
Saturday, 6 June 2026
KARIPAP PANAS DAN SECAWAN MILO
Subuh tadi aku bangun awal.
Kononnya nak pergi running.
Telefon pun dah ada dalam tangan.
Tinggal sarung kasut dan keluar sahaja.
Tetapi hujan lebih awal sampai daripada aku.
Jadi aku duduk di tepi pintu balkoni.
Buka sedikit.
Biar angin pagi masuk bersama bau pokok pokok yang baru dibasahkan langit.
Di atas pinggan ada karipap kentang daging.
Masih panas.
Kulitnya rangup seperti bunyi plan jogging yang jatuh pecah berderaian
Aku makan satu.
Kemudian satu lagi.
Dan untuk beberapa ketika, aku berhenti menjadi seseorang yang sedang mengejar sesuatu.
Aku cuma menjadi seseorang yang sedang menikmati pagi.
Lucu juga, dgn dah stand by nak run... Last skali karipap juga menjadi idaman
Kadang-kadang kita bangun dengan tujuan tertentu.
Tetapi pulang dengan sesuatu yang langsung tidak dirancang.
Dan entah kenapa, yang tidak dirancang itu selalu lebih lama tinggal dalam ingatan.
Sambil mengunyah karipap yang semakin sejuk, fikiran aku berjalan lebih jauh daripada kaki yang sepatutnya berlari pagi itu.
Jauh ke tahun 2009.
Zaman aku intern.
Sudah lama rupanya.
Kadang-kadang aku dengar orang bercerita tentang zaman muda mereka.
Tentang perkara yang pernah dicuba.
Tentang kenakalan yang pernah dilakukan.
Tentang fasa hidup yang kononnya mesti dilalui sebelum menjadi dewasa.
Ada juga yang bertanya.
Di mana nakalnya aku?
Baik sangat ke?
Takkan tak pernah?
Aku cuma tersenyum.
Mungkin aku tidak pernah rasa "SEMUA" itu memanggil namaku.
Bukan kerana aku terlalu baik.
Bukan juga kerana aku takut.
Cuma ada jalan yang dari awal lagi aku tahu bukan untuk aku.
Kawan-kawan pernah mengajak.
Bersungguh-sungguh.
"Weyh, aku dah cakap dekat kawan aku yang kau join."
memang dah beratur, tunggu turn untuk masuk,
Tiba tiba kaki ini membawa aku ke arah lain yang berbeza, jadi kadang kadang ada hati lebih tahu dari otak sendiri
Di kala kawan ku cuba memujuk...
Kalau aku sudah kata tidak, maka tidaklah jawabnya.
Letaklah apa sahaja di depan mata.
Malah kalau jatuh bom atom sekalipun, keputusan itu mungkin masih sama.
Dengan releksnya, aku berkata...
"kol je kalau nak aku pickup korang, at least kena ada orang yang waras kan"
Sambil aku cuba berlalu pergi, kawan aku yang lain sorang demi sorang ikut dan akhirnya, semua tak join malam tu.
"matilah kawan aku dah planning nk open table" sambil menjeling kepada ku.
Dan sebenarnya aku tidak pernah rasa kehilangan apa-apa.
Aku tak rasa bersalah pun haritu... Kesian juga kat kawan aku... Tapi aku yang nk berlalu pergi, kenapa yang semua ikut... Entahlah.. Aku pun tak tahu...
Kerana ketika orang lain mencari keterujaan di tempat yang berbeza, aku sudah menemukannya di tempat yang lain.
Dalam Setiap Percutian.
Dalam Setiap filem.
Dalam Setiap buku.
Dalam Setiap note muzik.
Dan sesekali, dalam sukan.
Dan mungkin... Inilah dunia yang aku bina dari kecil untuk diri ku.
Aku memandang pinggan yang semakin kosong.
Karipap terakhir masih berbaki separuh.
Tiba-tiba terlintas satu perkara.
Kalau ada Milo panas pagi ini, tentu lebih lengkap rasanya.
Barulah ngam.
Lucu juga.
Kadang-kadang sesuatu itu sudah sedap dengan seadanya.
Tetapi bila bertemu pelengkap yang tepat, kita mula menikmatinya dengan cara yang berbeza.
Mungkin sebab itu bukan "SEMUA" perkara perlu dicuba.
Ada yang hanya perlu menunggu.
Menunggu waktu yang tepat.
Atau mungkin...
Orang yang tepat.
Keris Of My Heart... Ur Heart...
The Key Is (secret password) *gambar kucing gosok gosok kepala yang warna putih, kelabu kat wassa Semakin lama aku tengok, semakin aku ras...
-
Wait Until You See the Whole Movie... Untuk pengetahuan korang aku bekerja di tempat menjual CD, DVD dan VCD, jadi apa-apa yang terjadi ...
-
Berkesan??? Does it Really Work??? or not??? sebelum aku mencuba dan membeli Inner Shine Pati Prune dan Camu Camu ini, aku search thr...
-
Nasib Baik Aku Dah Katham Plot Twist Ala - ala Ramlee Awang Murshid 😆 Hye You All, sampai lagi awak - awak semua ke blog Milo ni... seriu...