Day Trip... 😅
Dalam tengah mengantuk-ngantuk ni...
tiba-tiba bos aku sorongkan bantal.
Aku pandang bantal.
Aku pandang bos.
Hmmmm.
Bahaya ni.
Kalau bos sendiri dah offer bantal, maknanya muka aku memang dah tak boleh diselamatkan.
Belum sempat aku landing kepala, terdengar pula...
“Sha, Ustazah dengan Fitrah pergi PWTC. Ada program pelancaran buku waqaf oleh badan waqaf Kuala Lumpur.”
Aduiiiiiiiiii.
Mende ae.
Aku tengok baju aku.
Ni baju datang kerja ke baju nak pergi shopping?
Aku pandang sipi bos aku.
Eleyh.
Aku jawab,
“Dikkkkkk… ingat akak gentar ke? Ni darah Banjar lah.”
Lepas tu aku sambung lagi.
“Eh… kan bos suruh saya pergi PWTC. Mall lah tu. Tak salahkan baju ni?”
HAHAHAHAHAHA.
Setepek.
Kawan-kawan aku terus berbunyi dari belakang.
“Menjawabbbbbbb…”
Bos aku geleng kepala.
“Haaaaa… tu lah tu perangai.”
😌
Program dekat PWTC tu sampai petang.
Kemudian sambung lagi malam.
Aku tak tahu dekat mana manusia-manusia program ni simpan tenaga.
Aku?
Lapoooooo.
Singgah jap dekat Sunway Putra.
Kawan-kawan aku ajak solat dekat surau PWTC.
Aku jawab,
“Nopeeeee.”
Sini lagi selesa.
Alang-alang kan.
Solat dekat mall.
Aku tahu dekat mana.
Macam mana aku tahu?
Jangan tanya.
Selesai solat...
terus pergi makan ayam penyet.
Kat situuuuu je.
Depannnn tuuuu je.
Kalau dah rezeki depan mata, takkan nak buat-buat tak nampak.
Malam makin lewat.
Aku tengok jam.
Aku tengok kawan-kawan aku.
Aku tengok balik jam.
Malasnye nak balik.
Esok cuti pulak tu.
Aku pun keluarkan cadangan yang selalunya menjadi punca masalah.
“Jom tidur Keyel.”
Semua pandang aku.
Aku sambung,
“Boleh jalan-jalan alang-alang.”
Walaupun...
musyukkkkk.
Tak bawak baju lebih.
Tak bawak apa-apa.
Sehelai sepinggang.
Tapi kaki nak tekan minyak balik tu dah rasa macam tidak mempunyai cita-cita.
Aku buka map.
“Regalia dekat sini je kan? Sebelah je.”
Okay.
Boleh.
Tiba-tiba kepala aku datang satu lagi idea.
Ini masalah kepala aku.
Satu idea belum settle, idea lain datang.
“Eh… jom cari tempat dekat KLCC. Malam-malam boleh jalan tengok KLCC.”
Hehehehehe.
Cari punya cari...
terjumpa satu tempat.
Mercu Residence.
Eh?
Tak pernah tahu pula ada tempat ni.
Dekat pun dekat.
Tak payah keluar kereta jauh-jauh.
Jalan je boleh.
Aku dah imagine dah.
Malam nanti jalan bawah lampu KL.
Tengok KLCC.
Ambik angin.
Kononnya.
Percaya tak...
mana ada pergi KLCC.
Kekekekekeke.
Semua keletihan.
Sampai rumah terus melepek.
Duduk dalam rumah.
Order Grab.
Sedapnye nasi ayam.
Ni kalau buat sendiri...
HAHAHAHAHAHA.
Tak payah lah.
Malas nak cakap.
Sebab sedap sangat.
Of course lah sedap.
Balik kerja dah pukul 7.
Habis solat dekat pukul 9 malam.
Kalau start process barang-barang semua...
agak-agak pukul berapa baru siap?
Pastu nasi plak.
Nasib tak masin.
Sedap lah.
Kalau makan sorang ni bukan masalah.
Telan je nyahhhhh.
Dalam semua tengah lemau, Netflix terpasang.
Entah siapa tengok siapa sebenarnya.
Netflix tengok kami kot.
Aku yang memang tak reti duduk diam ni tiba-tiba bersuara.
“Jom keluar.”
Semua pandang aku lagi.
“Nak pergi 7E. Nak beli barang jap.”
Entah macam mana perjalanan nak ke 7E...
boleh sampai dekat Dataran Merdeka.
Nak tahu tak kami buat kerja gila?
Berhenti kereta tepi.
Turun.
Pergi posing tengah-tengah jalan.
HAHAHAHAHAHA.
Bila tengok balik gambar...
tak nampak pun nilai aesthetic.
Penat je tangkap gambar.
Sudut tak jadi.
Lighting entah ke mana.
Muka semua dah penat.
Tapi masa tu seronok.
Tu je lah tempat kami berhenti.
Sebab mata masing-masing makin berat.
Aku pun dah mula risau.
Kalau terus driving ni...
nanti kereta yang bawak orang, bukan orang yang bawak kereta.
Balik.
Sleep je lah dulu.
Sebelum tidur masing-masing nak berus gigi.
Tapi entah kenapa semua macam tak boleh tunggu turn.
Main-main.
Gelak-gelak.
Berus gigi ramai-ramai.
Bila difikirkan balik...
sweet pula.
Dah macam tadika.
Bezanya tadika mungkin lebih berdisiplin.
Kami tidak.
Esok pagi...
korang ingat kami terus balik ke?
Walaupun sehelai sepinggang?
Sangatlah tidak betul.
Jom nasi lemak dulu.
Aku dah capai telefon nak order Grab.
Tiba-tiba Ustazah cakap,
“Kat bawah ada kopi dengan makanan.”
Aku terus bangun.
“Jommmmm.”
Betul ae.
Nasi lemak.
Wow.
Dapatlah makan.
Kopi?
Aku takpelah.
Sebab malam tadi dah beli dekat 7E.
Caramel OldTown White Coffee.
Tapi kalau ada kopi panas...
Black coffee anyone?
HAHAHAHA.
Dah pagi.
Boleh hidup balik.
Korang ingat tengah hari makan apa?
BananaBroooooo.
Nasi lagi.
Perghhhhh.
Saddam pun kalah okay.
Memang nalekkk.
Kuah lebih.
Jangan kedekut.
Kalau dah makan, makan.
Kalau diet...
esok makan je... Kenapa nak diet diet
Kalau dah encem tu... Encem jugak...
Eh salah... Cantik jugak
Bila aku fikir balik perjalanan seharian tu...
sebenarnya tak ada benda yang hebat sangat pun.
Tak ada fine dining.
Tak ada itinerary cantik.
Tak ada hotel yang plan berbulan.
Tak ada outfit luggage satu kereta.
Tak ada pun tempat yang orang akan kata,
“Wahhhhhh…”
Kami cuma pergi kerja.
Lapar.
Makan.
Penat.
Tak nak balik.
Cari tempat tidur.
Beli barang dekat 7E.
Sesat sampai Dataran Merdeka.
Tangkap gambar yang tak aesthetic.
Berus gigi ramai-ramai.
Bangun pagi cari nasi lemak.
Tengah hari makan nasi lagi.
Itu je.
Tapi pelik kan?
Kadang-kadang kita tak perlukan benda yang hebat-hebat.
Tak perlukan yang mahal-mahal.
Kadang-kadang benda yang murah.
Benda yang mudah.
Benda yang tak dirancang pun...
dah cukup buat hati berbunga.
Mungkin aku memang suka kota.
Hiruk-pikuk dia.
Lampu-lampu malam.
Bangunan tinggi.
Kereta yang tak pernah habis.
Manusia yang semuanya macam ada tempat nak dituju.
Ada sesuatu tentang Kuala Lumpur yang buat aku suka tengok lama-lama.
Tapi dalam masa yang sama...
aku boleh juga duduk tengok hijau pokok sawit memenuhi kawasan perkampungan dan rasa tenang.
Dua-dua aku suka.
Satu bising.
Satu diam.
Satu penuh cahaya.
Satu penuh hijau.
Kalau kau diberi pilihan...
kau pilih yang mana?
Kota?
Atau kampung?
Aku sebenarnya boleh duduk lama tengok lampu-lampu kota.
Entah.
Ada sesuatu tentang bangunan tinggi, jalan yang tak pernah betul-betul sunyi dan cahaya daripada tingkap-tingkap bangunan yang buat aku terpaku.
Tapi dalam masa yang sama, aku boleh juga duduk dekat kawasan kampung, tengok hijau pokok sawit sampai hujung mata dan rasa...
Hmmm.
Tenang.
So kalau kena pilih...
Kota atau kampung?
Aku pun tak tahu.
Tengah aku syok berfalsafah pasal kehidupan ni, tiba-tiba kawan aku bersuara.
“Cuba cek bangunan tu.”
Aku pandang.
Bangunan?
Okay.
Aku pun layan.
“Iye... okay.”
Aku tengok bangunan.
Aku tengok balik muka kawan aku.
Serius betul muka dia.
“Kawasan yang gunung-gunung tu...”
Haaaaa...
Takpelah.
Budak-budak Gen Z ni banyak ilmu yang kita tak tahu.
Bagi chance dia berkongsi.
Aku dengar.
Lepas tu entah macam mana...
bom atom masuk dalam conversation.
Aku pun tak tahu.
Tadi bangunan.
Pastu gunung.
Sekarang bom atom.
Okay.
Jom.
Kita buka map online.
“1cm bersamaan 1km.”
Wah.
Siap scale.
Aku dah mula impressed.
Dia zoom map.
Tunjuk sana.
Tunjuk sini.
Kemudian...
ukur pakai jari.
Aku diam.
Dia letak ibu jari atas map.
“Ooowhhhh... tengok. Dekat map jarak sana ke sini panjang ibu jari je.”
Aku tengok map.
Aku tengok ibu jari.
Aku tengok muka dia.
Haaaa...
Iyelah.
Kawan aku terus buat muka tak puas hati sebab aku macam tak percaya.
“Iye iye iye... betullah tu. Haah.”
Aku cuba serious.
Betul.
Aku percaya.
Saintifik.
Highly accurate.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.
Fuuuyooohhhh.
Jarak sana ke sini...
sejauh ibu jari.
Ibu jari siapa tu?
Kalau ibu jari aku dengan ibu jari kau lain saiz macam mana?
Dia sambung lagi dengan penuh keyakinan.
“Betullah. Kalau bom atom meletup kat sana... sampai sini.”
Siap compare dengan Hiroshima.
Aku dah berdekah.
Bukan sebab bom atom tu kelakar.
Tak kelakar langsung.
Tapi aku tak boleh dengan manusia yang tengah explain radius letupan dengan muka serius... Aku tengok muka dia
Aku cuba tahan jebat...
Engkau tak tahu dah berapa kali aku pergi ke toilet buang air.... Ehhh salah skrip
Aku tgk kawan aku dah start buat muka tak puas hati...
sambil ibu jari masih duduk atas map.
HAHAHAHAHAHAHAHA.
Aku tengok KL dekat luar.
Tengok map.
Tengok ibu jari lagi.
Hmmmm.
Tadi aku tengah fikir...
Kota atau kampung?
Sekarang aku dah ada soalan baru.
Kalau bom atom meletup...
ibu jari siapa kita nak pakai?
Semua tempat kena kot.
HAHAHAHAHAHAHAHA.
Terus tak romantik pemandangan kota.
Dah lah.
Bukan sebuah percutian yang mahal jadi ukuran
Tetapi hanya secebis masa yang membuatkan ia menjadi mahal
Bila ada dengan orang yang tepat, tempat yang takda apa apa pun boleh jadi hebat
Bila ada dengan orang yang tepat, makan yang biase pun menjadi sedap.
Bila ada dengan orang yang tepat, bom hiroshima pun menjadi memori yang indah.
Kadang-kadang
Kita pilih tempat tu
Kita pilih memori tu
Kita pilih untuk sentiasa kekal hidup di dalamnya
Mungkin suatu hari, ini sekadar memori
Aku sudah meletakkan makna makna
Di dalam nya...
Jika suatu hari kawan kawan yang aku berjalan ini sudah tidak dengan ku
Mungkin memori ini tak bersama dengan mereka
Tapi cukup mereka ada di dalamnya suatu waktu itu
❤️Living in memories 💜
Lots Of Love
